A+ A-

Berhati-hatilah Saat Usia 35 – 40 Tahun, Kerana Inilah Umur Dimana Kebanyakan Kita Mulai Diuji

Baca Juga



usia 35 tahun – 40 tahun yakni usia dimana mayoritas kita mula diuji. tes boleh tiba dari ibubapa (jatuh sakit, kematian) , ataupun dari pendamping hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) ataupun dari kanak – kanak yang bertambah anak muda.

benar bermula 35 tahun – 40 tahun, allah hendak memanggil kita kembali bertaubat kepadanya. panggilan dari allah selalunya berupa tes.

kerana cuma dengan itu kita hendak berulang bersimpuh dan juga bersujud mengadu dan juga meminta pertolongannya.

orang yang bijak hendak membetulkan diri dan juga amalannya, membetulkan ikatan dengan pakar keluarga dan juga pendampingnya, berjimat menaruh buat hari tuanya. seluruh dengan hasrat mahu berkumpul berbarengan di syurga nanti.

orang yang kurang bijak senantiasa leka dan juga langsung tidak membuka deria terhadap panggilan allah malah senantiasa leka dengan keseronokan dunia, berkumpul dengan rakan² dan juga kurang berikan atensi kepada suami/isteri/anak²

umur 35 – 40 ini jadi lebih menarik apabila al – quran di dalam surah “al – ahqaaf ayat 15” terdapat menyebut tentang itu. allah berfirman,
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“dan kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua orang tuanya. ibunya telah mengandungnya dengan sulit payah, dan juga melahirkannya dengan sulit payah (pula). masa memiliki hingga menyapihnya sepanjang 3 puluh bulan, sampai – sampai apabila ia (anak itu) telah berusia dan juga usianya menggapai 4 puluh tahun ia berdoa, ‘ya tuhanku, berilah saya petunjuk supaya saya mampu mensyukuri nikmat – mu yang telah engkau limpahkan kepadaku dan juga kepada kedua orang tuaku dan juga supaya saya mampu berbuat kebajikan yang engkau ridhai; dan juga berilah saya kebaikan yang hendak mengalir hingga kepada anak cucuku. sebetulnya saya bertobat kepada engkau dan juga begitu, saya tercantum orang muslim’. ” (qs. al – ahqaf : 15)

terdapat segelintir kalangan yang sudah berusia 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan kereta sportnya, tumbuhan duriannya, ternakan kerbaunya, harta – hartanya, kanak – kanak dan juga cucu – cucunya.

alangkah baiknya bila apabila sudah berusia, masa diisi buat mendengar kuliah agama, ibadat di masjid, umrah, haji dan juga sebagainya.

terdapat yang masih merasakan diri muda belia. melayan nafsu yang gempar menyala sementara itu kedut dan juga uban dah berkembang menyeluruh. padat jadwal mencari cinta diluar, sebaliknya rumahtangga yang halal dibiar berhamburan.

terdapat yang kerasa berbagai masih sihat, meski sahabat – sahabat, sedara – mara ramai yang sudah wafat, kadang tanpa disangka. itu seluruh cuma jadi olahan cerita “ehh, tidak sangkaaa…muda lagi, sihat je terlihat, boleh meninggal…”

amatlah menyedihkan tatkala teman bersiap berjumpa tuhan, kita masih ralit dibuai perasaan akibat tertipu dengan nafsu seorang diri.

nafsu benar tidak sempat tua. dia sentiasa muda dan juga galak. yang terus menjadi letih dan juga tua merupakan badan dan juga kudrat kita.

kerasanya bila tuhan menghalang badan manusia hadapi penuaan, tentu kita seluruh lebih leka, lebih degil buat menyahut panggilan kembali.

sehinggalah datang dikala roh kita diheret dan juga diseret berulang merengkuk di hadapan tuhan. kita hidup di dunia, tidak lama. rasulullah, sallallaahu alaihu wasallam, telah bersabda:

“umur – umur umatku antara 60 sampai 70 tahun, dan juga sedikit orang yang dapat melampaui usia tersebut”. [hr. ibnu majah: 4236].


  • bahwa saat ini kita kerasa 35 – 40 tahun ataupun 70 tahun itu lama, gimana sehabis alam barzakh ataupun akhirat pula kita dibangkitkan dan juga hidup dalam waktu yang amat lama, 

 satu harinya = ribuan tahun.

ingat, kala itu tidak terdapat yang bermanfaat kecuali amal baik kita. oleh karna itu, lihatlah diri kamu, sudahkah kita mempersiapkannya. allah ta’ala berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

“wahai orang – orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada allah, dan juga lihatlah diri tiap – tiap apakah yang sudah dia persiapkan buat kehidupan esoknya”. [qs. al – hasyr: 18]

( sumber: islamituindah. my )